Vår kår

Lidingö Breviks Sjöscoutkår är en stolt del i den 100-åriga traditionen av scouting på Lidingö, vilket uppmärksammades på lidingökårernas gemensamma 100-årsjubileum 2022.

Lidingö Breviks Sjöscoutkår bildades 1957 då den tidigare Lidingö Scoutkår delades i två, dels Lidingö-Breviks Sjöscoutkår och dels Norra Lidingö Sjöscoutkår. Sedan dess har Lidingö-Brevik bedrivit scoutverksamhet i olika lokaler på södra Lidingö, bland annat kårens egna lokaler ”Galejan” som låg i Skärsätra Skola. 2003 invigdes Sjöhuset, den lokal i Breviks hamn där kåren idag är belägen.

Idag består kåren av ca 250 medlemmar, fördelade på scouter, ledare och andra funktionärer. Utöver veckomötena anordnas varje år ett antal arrangemang och läger. Det gemensamma sommarlägret är för många scouter årets höjdpunkt, men även Vår Kårs Vår på våren, kårlägerbålet på hösten och julavslutningen i december är gemensamma arrangemang. Utöver det har varje avdelning sina traditionsenliga hajker och läger, som höstvandring, vinterhajk, skidåkning i Duved och långseglingar.

Lidingö Breviks Sjöscoutkår är bara en av tusentals scoutkårer i Sverige, och en liten del av den världsomspännande organisation som Scouterna är med över 50 miljoner medlemmar runtom på jordklotet. För att träffa scouter från andra delar av Sverige och världen åker vi iväg på nationella och internationella läger, som Sverigejamboree eller Världsscoutjamboree, som senast hölls i Sydkorea sommaren 2023.