Våra båtar

Optimistjollar

Optimistjollarna seglas av våra Spårarscouter, och är mycket bra nybörjarbåtar. De är små, men stabila och lättseglade jollar som kan seglas både i par eller enskilt. För närvarande har vi 15 jollar som ligger i Brevikshamnen.

Buster och Hilda

Buster och Hilda är våra följebåtar som används till optimistjollar såväl som när yngre scouter seglar Avanti.

Trissjollar

Avanti

Kåren äger 4 ”Avantis” som seglas av våra äldre scouter. Megasen, Hattopeden, Matulda och Cocolorum införskaffades XXX och har seglats av scouter sedan dess. Avantin är en stabil segelbåt som är vanlig bland sjöscouter runtom i Sverige. Med sina 6 meter är Avantin både lättseglad och lagom stor för segling på möten såväl som på långseglingar.

För tillfället har vi ytterligare två Avantis på långlån från Lidingö-Bodals Sjöscoutkår. Carpe Diem och Cave Canem ligger därför i Brevikshamnen tillsammans med kårens båtar.

Croyan

Croyan är en Maxi Magic, som kåren haft i sin ägo sedan XXX. Croyan används främst som segelbåt åt Avanti på möten likväl som på läger och längre seglatser. Hon är 26 fot och har ruff med kök, salong och kojer. Croyan ligger förtöjd på den södra piren tillhörandes Breviks Båtsällskap.